Ethische richtlijnen, lijsten van raamwerken en ethische commissies duiken links en rechts op. Maar er […]
Open Data: onder- of overgewaardeerd?
Casestudy: geregistreerde voertuigen binnen Nederland in kaart brengen
In dit artikel bespreken we de stappen die uw organisatie kunt nemen om het potentieel van open data te benutten. Aan de hand van een casestudy proberen we antwoord te geven op de vraag: “Zien bedrijven de waarde van open data over het hoofd of wordt de waarde van open data net overschat?”
De behoefte naar informatie
Op het internet zijn enorme hoeveelheden openbare datasets te vinden welke beschikbaar zijn gesteld door voornamelijk publieke organisaties. Toch lijkt open data (nog) geen grote rol te spelen bij Business Intelligence (BI) of Data Analytisc-implementaties en -programma’s binnen het bedrijfsleven. Is uw bedrijf aan het experimenteren met open data? Definieer dan eerst de informatiebehoefte en analyseer waar de bestaande bedrijfsgegevens ‘tekort’ komen.
Ten opzichte van de standaard bedrijfsgegevens kan open data bijvoorbeeld waardevolle inzichten bieden in externe factoren die het klantgedrag of de prestaties van uw organisatie beïnvloeden. De afgelopen jaren hebben bedrijven tal van essentiële variabelen gevonden in openbare datasets die ze kunnen gebruiken in hun analysemodellen. Door open data op deze manier te gebruiken, kunnen ze verkoopaantallen beter voorspellen (bijv. welke invloed heeft het weer op het aantal klanten) of contextuele informatie opnemen in de dagelijkse bedrijfsrapportages.
Casestudy:
Voor onze casestudy wilden we inzicht krijgen in hoe de autosector in Nederland zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld.
Open data versus bedrijfsgegevens
Nadat uw bedrijf de informatiebehoefte met betrekking tot open data heeft gedefinieerd, kunt u starten met het zoeken naar beschikbare bronnen met open data. Zicht hebben op beschikbare bronnen legt de basis voor de zoektocht naar open data. Doordat er zulke grote hoeveelheden openbare datasets beschikbaar zijn is het belangrijk om een duidelijke plan op te stellen om niet te blijven hangen in de onderzoeksfase. Dit plan bevat een duidelijk strategie die beschrijft naar welke gegevens gezocht wordt, alsook welke databronnen onderzocht zullen worden. Spreek hierbij ook een einddatum van de onderzoeksfase af. Na de onderzoeksfase kunnen de verschillende bronnen en gegevens geanalyseerd worden om te kijken welke de meeste waarde kunnen toevoegen voor uw bedrijf. Einddoel is bepalen welke open databronnen geïntegreerd zullen worden in uw BI-omgeving.
Op het moment dat er één of meerdere open databronnen geïdentificeerd zijn begint het verzamelen en vervolgens integreren van de data in uw bestaande BI-omgeving. Er is echter een belangrijk verschil tussen open data en data uit organisatiesystemen. In tegenstelling tot de meeste bedrijfsgegevens ontbreekt het open data vaak aan structuur en consistentie. Het uitvoeren van een rigoureuze data kwaliteitscontrole is daarom geen overbodige luxe. Zeker op het moment dat de open data een vast onderdeel van uw BI omgeving wordt is het waardevol om te onderzoeken hoe de open data geautomatiseerd ontsloten kan worden in uw BI omgeving, als ook hoe de data gekoppeld kan worden aan uw bestaande gegevenslandschap.
In sommige gevallen zijn de directe voordelen van analyses op basis van open data duidelijker vast te stellen dan in andere gevallen. De praktijk leert echter dat wanneer uw bedrijfsanalisten en datawetenschappers beschikking hebben tot open data, dit ten goede komt aan de kwaliteit van uw data gedreven inzichten.
Casestudy:
Om de ontwikkeling van de Nederlandse autosector te kunnen kwantificeren, hebben we open data van de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) gebruikt. Deze dataset bevat van elk geregistreerd voertuig in Nederland gegevens zoals kenteken, merk en kleur. Met behulp van een script kunnen de gegevens automatisch (opnieuw) worden gedownload, opgeschoond en opgeslagen in een database.
Voor het algemeen belang
Een ander interessant aspect van open data is dat deze gegevens kunnen worden gebruikt voor ‘het algemeen belang’. Zo analyseren we als onderdeel van ons State of the State-programma open data over diverse maatschappelijke thema’s in Nederland. Dankzij het gebruik van open data konden we diverse vragen die van groot belang zijn voor de maatschappij beantwoorden, zoals: “Welk aandeel van het elektriciteitsverbruik in Nederland kan worden opgewekt wanneer het potentieel van zonnepanelen optimaal wordt benut?” En: “Wat gebeurt er op sociaal-economisch gebied (werk en salaris) met mensen die genezen van kanker?” De resultaten van deze data-analyses hebben geleid tot enkele waardevolle maatschappelijke discussies en relevante inzichten voor beleidsmakers en organisaties.
Casestudy: geregistreerde voertuigen in Nederland
De mogelijkheden met open data zijn in feite eindeloos. Om dit te laten zien, hebben we een interactieve infographic gemaakt op basis van de open data van Rijksdienst Wegverkeer (RDW) met informatie over alle voertuigen in Nederland. Deze infographic geeft een beeld van de manier waarop de autosector in Nederland zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld wat betreft de verkoop van auto’s van zowel de grootste merken (o.a. Mercedes, Volkswagen) als van opkomende merken zoals Tesla. Scroll naar beneden om de infographic te bekijken.
Open data: onder- of overgewaardeerd?
Hoewel open data in eerste instantie een lastig concept lijkt, kan uw organisatie enorm profiteren van de inzichten die met behulp van open data kunnen worden verkregen. Dankzij open data kunt u nauwkeurigere voorspellingen doen en een organisatie creëren die zich laat sturen door inzichten. In onze casestudy laten we zien wat mogelijk is met alleen open data. Wanneer u open data combineert met uw bedrijfsgegevens is dit zakelijk gezien uiteraard nog interessanter.
Meer informatie
Wilt u binnen uw bedrijf ook gebruik gaan maken van open data? Wilt u meer weten over hoe het gebruik van open data kan bijdragen aan uw organisatie? Neem dan contact met ons op!